روانشناسی ترس کودک

شکل گیری هراس یا ترس از ابتدای زندگی کودک با او همراه می‌شود و می‌توان شاهد ترس در موقعیت‌های متفاوت مانند روبرو شدن با افراد غریبه، اشیای جدید یا موقعیت‌های غیر معمول بود. ترس از تاریکی برای کودک معادل تنهایی است و کودک معمولاً در تاریکی از چیزی که در تاریکی وجود دارد و ناشناخته است می‌ترسد همچنین در خلال سال‌های پیش دبستانی ترس از حیواناتی که گاز می‌گیرند در کودکان ایجاد می‌شود همچنین ترس از رعد و برق، آسانسور، ماشین، غول، شبح، تنهایی، مکان های وسیع و…به وجود می‌آید. هنگامی‌که کودک بزرگ‌تر می‌شود در حدود هشت‌سالگی هراس از مرگ بروز می‌کند که در روانشناسی کودک به این نکته اشاره می‌شود که ترس اصلی ترس از مرگ مادر است که زیربنای آن اضطراب جدایی است.

  • واکنش مناسب والدین در برابر این گونه ترس ها چگونه باید باشد؟
  • والدین چگونه باید ترس های موجه را از غیر موجه در سنین مختلف را تشخیص بدهند؟
  • آیا ترس های خود والدین و محیطی که کودک در آن پرورش یافته، تأثیری در به وجود آمدن هراس دارد؟

 

روانشناسی استرس و اضطراب کودک

شیوه های بیان اضطراب در روانشناسی کودک به این شکل است که یا در رفتار ظاهری اش، هیچ گونه ترس و اضطرابی مشاهده نمی‌شود اما به صورت دائم از مکانیزم های اجتناب و گریز استفاده می‌کند مثلاً با بچه ها بازی نمی‌کند و یا سمت کسی نمی‌روند. پاره‌ای دیگر از کودکان اضطراب و استرس خود را نشان می‌دهند مثلاً دائم جیغ می‌زنند و خیلی حساس و زود رنج هستند. به طور کلی استرس و اضطراب در کودکان یا به شکل حاد است یعنی به‌صورت یک‌دفعه نشان داده می‌شود و یا به‌صورت مزمن و زمان‌دار است و به شکل یک ناراحتی کم و بیش دائم همراه با کودک است.

  • نحوه برخورد والدین با کودکان خود در زمان تنیدگی و استرس چگونه باید باشد؟
  •  والدین تا چه اندازه از اضطراب کودکشان آگاهی دارند؟
  • اگر کودکان احساس گناهکاری، یا احساس درست انجام ندادن یا بد انجام دادن کار، یا احساس تأیید نشدن توسط دیگران را دارند نشانه ای از وجود استرس و اضطراب در آنان است.
  • آیا نگرانی های اضطراب آمیز کودکان درباره اطرافیان همراه با نشخوار فکری، مشاهده شده است؟

 

 

کودک لجباز

لجبازی یا نافرمانی کودک به مفهومی گفته می‌شود که کودک در برابر خواست‌ها و انتظارات والدین به انحا مختلف سرپیچی می‌کند. این سر پیچی‌ها به اشکالی چون: گریه کردن، جیغ و داد کردن، به کار بردن الفاظ زشت و… صورت می‌گیرد روان‌شناسی کودک دلایل گوناگونی را برای این نوع واکنش‌های نامطلوب، عنوان نموده است که تشخیص درست علت این لجبازی در روند بهبود این رفتارهای ناسازگار بسیار ضروری است. روان‌شناس کودک ضمن تشخیص صحیح علت، با به کار بردن متدهای تخصصی، در درمان و بهبود این واکنش‌ها به والدین کمک می‌کند.

  • علت لجبازی کودکان در سنین مختلف چیست؟
  • آیا گاهی لجبازی‌های کودک را می‌توان به‌عنوان یک نوع اختلال رشدی عنوان کرد؟
  • بهترین روش رفتاری والدین در بهبود این نوع رفتارها چه روشی می‌تواند باشد.

 

مهارت‌های ارتباطی در کودکان

کودک در مراحل مختلف رشدی به گونه‌های متفاوتی با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار می‌کند. از رفتارهای ارتباطی غریزی مثله مکیدن، گریه کردن در بدو تولد تا؛ به کار بردن مهارت‌های پیچیده‌تر کلامی و… در روان‌شناسی کودک نیز یادگیری مهارت ارتباطی بسیار ضروری است؛ زیرا کودک به وسیله دست‌یابی به این مهارت‌ها می‌تواند به نحوی مؤثر، با محیط و دیگران ارتباط برقرار کند؛ و باعث بروز واکنش‌های سازنده در اطرافیان شود. یادگیری این مهارت‌ها در روان‌شناسی کودک به عنوان کلید رشد شخصیت اجتماعی کودک محسوب می‌شود.

  • مهارت‌های ارتباطی کودک به چه مهارت‌هایی گفته می‌شود؟
  • نقش والدین در دست‌یابی کودک به این مهارت‌ها چگونه است؟
  • در هر مرحله از رشد کودک، دست‌یابی به کدام مهارت ضروری بوده و نشانه سلامت شناختی کودک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *